Zabezpečovací a záchranné práce

 

Vlastní zabezpečovací a záchranné práce řídí pracovní štáb PK, jehož složení určí předseda PK v závislosti na konkrétních podmínkách a okolnostech.


Pozn.: Při povodňové situaci většího rozsahu by s největší pravděpodobností převzala řízení povodňové ochrany na území obce Lány povodňová komise obce s rozšířenou působností (PK ORP Chrudim).


Ochrana před povodněmi při vyhlášení krizové situace, při níž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu podle zák. č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), je řízena orgány krizového řízení.


Výše uvedené pracovní skupiny by se staly součástí odborných pracovních skupin krizového řízení - viz povodňový plán ORP Chrudim.


Dle § 75 zák. č. 254/2001 Sb., o vodách zajišťují povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků na vodních tocích a vlastníci dotčených objektů podle povodňových plánů nebo na příkaz povodňových orgánů.


Jedná se zejména o:

  • odstraňování překážek z vodních toků a z kritických profilů toků
  • rozrušování nápěchů a zácep na vodních tocích
  • ochrana břehů před působením povodňových průtoků a sanace nátrží
  • opatření proti přelití a protržení ochranných hrází toků nebo hrází VH děl
  • provizorní uzavírání protržených hrází
  • instalace protipovodňových zábran, zásuvných prvků ohrazování, mobilních PPO
  • opatření proti zpětnému vzdutí vod, zejména do kanalizací
  • opatření k omezení znečištění vod, zejména z ohrožujících objektů
  • opatření zajišťující stabilizaci území před sesuvy

Povodňové záchranné práce zajišťují povodňové orgány ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému (§ 74 zák. č. 254/2001 Sb., o vodách).


Obecně jsou povinnosti PK obcí stanoveny v § 78 zák. č. 254/2001 Sb., o vodách.


Dle § 63, odst.3), zák. č. 254/2001 Sb., o vodách je každý povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky, příp. stavby těm, kteří řídí, koordinují a provádějí zabezpečovací a záchranné práce, přispět na příkaz povodňového orgánu osobní a věcnou pomocí k ochraně životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů.


Majetkovou újmu vzniklou v důsledku činnosti nebo opatření PK v době povodně hradí obec (§ 87, písm. b, zák. č. 254/2001 Sb., o vodách) - nutno dokladovat.


Rozsah činností účastníků ochrany před povodněmi včetně hrazení nákladů na opatření jsou uvedeny v zák. č. 254/2001 Sb., o vodách:

  • správci povodí -          § 82
  • správci vodních toků - § 83
  • vlastníci vodních děl - § 84
  • vlastníci pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně - § 85
  • náklady na opatření - § 86

Usnadnění záchranných prací

V nové výstavbě budou prováděna nejnutnější opatření zaměřená na vytvoření základních podmínek pro snížení následků mimořádných událostí a usnadnění záchranných prací. Jedná se o opatření v urbanistických řešeních, v komunikacích a inženýrských sítích, skladování materiálu CO určeného pro vybrané odbornosti zařazené v systému CO, služby CO či materiál humanitární pomoci, atd.

●      území obce je ohroženo průchodem průlomové vlny, způsobeném zvláštní
        povodní - Kozojedy - Kozojedský rybník na Markovickém potoku

●   území obce je zahrnuto do zón havarijního plánování v Havarijním plánu  
     Pardubického kraje – podél komunikace I/17 je stanovena zóna o šíři 200 m na obě    
     strany komunikace

●      obec nebude organizovat výdej prostředků individuální ochrany

●      v řešeném území není provozovatel nebezpečných látek

●      pro případ záchranných, likvidačních a obnovovacích prací není v zastavěném území obce dostatečná plocha pro zasahující techniku a laboratoře.